Op 24 maart 1999 ging het goed mis in de tunnel tussen Frankrijk en Italie. De beroemde Mont Blanctunnel was op deze dag het toneel van een enorme brand.

Vrachtwagen

Op de bewuste dag reed een Belgische Volvo-vrachtwagen met gekoelde aanhanger met daarin 9 ton margarine en 11 ton meel langs de Franse kant de tunnel in. Slechts enkele ogenblikken in de tunnel later begon de vrachtwagen signalen van rook te vertonen. De chauffeur besloot zijn wagen te stoppen en de rook te bedwingen. Meteen daarna laaide het vuur in de motor op. 

Margarine

Zo onschuldig dat margarine lijkt te zijn, zo vreselijk mis ging het in de Mont Blanctunnel. Door de hitte van de brand uit de vrachtwagen begon het vet te smelten. Uiteindelijk vatte ook de margarine zelf vlam en werkte het als een brandversneller. Door de heftigheid van de brand en de verstikkende rook hadden de mensen die in de buurt van de vrachtwagen waren geen enkele kans. De meesten van de 38 slachtoffers waren al gestorven voordat de margarine kon ontbranden, mede door de hoge concentraties cyanide.

Op het hoogtepunt had de vuurzee een temperatuur van meer dan 1200 graden.

Oorzaak

De vermoedelijk oorzaak was een weggegooide sigaret die in een luchtfilter van de vrachtwagen was gevallen. Door de richting van de wind en de stand van de afzuiginstallatie in de tunnel waren vrijwel alle slachtoffers te vinden in de Franse kan van de tunnel.

Nasleep

De brand was zo heet en heftig, het zou uiteindelijk 53 uur duren tot het sein brandmeester, dat de tunnel nog jaren gesloten zou blijven. De schade was zo groot en de renovatie was zo complex, dat de tunnel pas op 9 maart 2002 weer in gebruik genomen werd. Ook werden er maatregelen genomen om een ramp van de omvang niet meer zo te laten escaleren. Enkele van die maatregelen zijn:

  • Maximumsnelheden en minimumafstanden tussen voertuigen in de tunnel worden strikt gerespecteerd; Vrachtwagens die op het punt staan de tunnel in te rijden, worden gecontroleerd op alarmerende hitteniveaus;
  • Er is slechts 1 controlekamer om reddingsacties beter te coördineren;
  • Nooduitgangen worden duidelijker aangegeven en leiden naar tunneluitgangen onder het wegdek, om zo onder de rook te kunnen blijven;
  • Er is een brandweerteam permanent in de tunnel gestationeerd;
  • Brandweerwagens zijn uitgerust met infraroodsystemen, om mensen onder slechte zichtbaarheid op te sporen.

Dag van de week

Deze gebeurtenis vond plaats op woensdag24maart1999. Deze dag viel in week12 van dat jaar.

24maart was dag82 in1999. Het zou nog283 dagen duren tot2000 kon beginnen.